#3426
barok sanatı; 1600’lerden başlayıp, 17. yüzyılın tümünü 18. yüzyılın ilk yarısını kapsayan bir sanat akımıdır. portekiz dilindeki barroco sözcüğünden gelen barok, sözlük anlamıyla “tam yuvarlak ve düzgün olmayan inci’leri tanımlamakta kullanılan bir kuyumculuk deyimidir. mecazi anlamıysa “acayip”, “rahatsız edici”, “garip ve alışılmamış biçimler”dir. bu nedenle önceleri, klasiğe alışkın gözlere garip ve abartılmış görünen biçimlerin oluşturduğu yeni bir üslubu tanımlamak için kullanıldı. sonraları, özellikle 1880’lerde bu küçültücü anlamından uzaklaşarak 17. yüzyılın bütün sanatını belirleyen nesnel bir terim haline dönüştü.
mimarlık. ilk barok sanat örneği, 1524’te yapılan laurenziana kütüphanesi sayılır. masif biçimli ve ezici görünümlü san pietro kilisesi’nin kubbesini gerçekleştiren ünlü rönesans mimarı michelangelo bu tasarımıyla barok bir tutuma girdi, ancak ortaya koyduğu yeni yorum, kendisinden sonra gelenlerce geliştirilemedi. 17. yüzyılın başında maniyerizmin sona ermesinden sonra, özellikle roma’daki yeni kuşak, 16. yüzyılın ağırbaşlılığını bıraktı ve michelangelo‘yu baroğun babası olarak yeniden ortaya çıkardı. barok sanat gerçek anlamını ve varlığını mimarlık alanında ön plana çıkardı. roma kenti barok sanatın doğduğu merkez olarak kabul edilir. ilk önemli mimarlık eseri ise giacomo barozzi da vignola’nın 1568’de yapımına başladığı gesu kilisesi’dir. bu kilise 17. yüzyılın ilk yıllarından başlayarak, tüm batı ve orta avrupa sanatına örnek oldu. ilk aşamada mimar carlo maderna, san pietro kilisesi’nin planını barok tarzda değişikliğe uğrattı. italya’ daki barok sanatın en güçlü mimarlarının başında lorenzo bernini ve francesco borromini gelir. lorenzo bernini 1670’te sant andréa al quirinale kilisesi’ni, 1663’te barberini sarayı’ nın orta bölümünü, 1665’te chigi odescalchi sarayı’nı, 1663-1666 arasında da scala regia’yı yaptı. francesco barromini ise san carlo alla quattro fontane (1638-1640), sanı agnese kilisesi (1653-1657), sant ıvo della sapienzo (1642-1660) gibi önemli yapıların mimarı olarak bilinir. italya’da barok dönemin öteki ünlü sanatçıları arasında 1635 tarihli san lucae martina kilisesi ile 1657 tarihli santa maria della pace kilisesi’ni yapan mimar pietro berettini da cortona; 1667 tarihli san lorenzo kilisesi ile 1679-1692 arasında tamamlanan carignano sarayı’nı yapan mimarı guarino guarini’den başka mimar filippo juvara ve mimar baldassare longhena sayılabilir. italya dışında barok sanat başta fransa olmak üzere ispanya, avusturya, almanya, çekoslovakya, polonya ve rusya’ya yayıldı ve uzun süre sanatsal etkinliklerin yönlendiricisi oldu.
#3438
barok. inci küpedeki bozuk inci demektir. barok dönemde de o bozuk incinin de güzel olduğu insanlara anlatılmaya çalışılmıştır. sonra tabi 14. louis içine etmiştir. sağlık olsun.